Després d’haver superat tot tipus de contratemps durant les cinc llargues etapes de la prova marroquina, la caixa de canvis del Can-Am va dir prou quan els de PONS ja tenien el podi a la vista
En el camí de preparació d’Eduard Pons pel Dakar 2024, el Rallye du Maroc era un dels desafiaments més importants degut a la seva proximitat i semblança amb el raid més dur del món. Prova d’aquest fet n’era la gran inscripció amb la que va comptar la cinquena i última prova de Campionat del Món de Rally-Raid, on el lleidatà comptaria amb una vintena de rivals a la seva categoria.
Per la cita nord-africana l’equip PONS Rallysport comptava amb dues novetats. La primera d’elles era un canvi de copilot degut a la coincidència de Marroc amb el programa esportiu de Jaume Betriu dins del món de les dues rodes, sent l’avianès Marc Serra l’encarregat de substituir-lo provisionalment. La segona era l’estrena d’una nova unitat de Can-Am Maverick X3 amb les darreres evolucions de South Racing, vehicle amb el qual Pons correrà el Dakar.
El raid iniciava divendres dia 13 amb la disputa de l’etapa pròleg, de 19km, que serviria per determinar l’ordre de sortida. Eduard Pons aconseguia arribar a la quarta posició, a només 20 segons del líder i amb el cinquè a més d’un minut de diferència, amb sensacions positives pel que fa a velocitat enfront els seus rivals.
Les coses, però, no començarien de la millor manera a la primera etapa, la més dura pel que fa a quilometratge sumant 700 kms entre els cronometrats i l’enllaç. Pons-Serra es trobaven rodant en tercer lloc de la categoria T4 quan problemes amb la navegació els van relegar finalment a la novena posició deixant un regust amarg només començar la prova.
En les dues jornades següents van arribar millors resultats, tot i la dificultat d’haver de sortir darrera varis camions que aixecaven molta pols. Destaca un podi a l’etapa 2, que juntament amb el cinquè lloc el tercer dia (tot i una punxada) feien remuntar posicions a l’equip català fins a assolir el top 5 virtual de la classificació general completats quasi 1000 quilòmetres de competició pels àrids paratges marroquins, amb bones actuacions en zones de dunes del desert del Sàhara. Però la duresa de les llargues proves de rally-raid va quedar patent un cop més a la jornada 4. Pons-Serra van punxar dues vegades i van acumular una penalització de 20’ comportant una pèrdua de temps que els allunyava del podi final a falta dels 152kms de l’últim dia a Merzouga.
Amb poques possibilitats d’ocupar les posicions d’honor, Eduard Pons comentava: “Per la última jornada he preparat un set-up radical per sortir a atacar a la zona de dunes, les més complicades de tota la prova” i seguia “Hem sento fort físicament tot i la duresa de les etapes, crec que tinc el ritme per provar d’atacar”. I així ho estava aconseguint, sent segon a mesura que avançaven els quilòmetres finals i pujant fins al tercer lloc de la categoria fins que la caixa de canvis es va trencar a només 9km de la meta. Un dur desenllaç després d’haver nedat a contracorrent durant tota la setmana.
Després de l’abandonament, el pilot de Lleida declarava: “Sembla ser que tot ha anat al revés en aquesta cursa. Cal fer una lectura positiva. Sabem que tenim el ritme i físicament estic fort, entenc bé el cotxe i al llarg de la temporada he acumulat una enorme experiència per arribar amb garanties a l’objectiu final de tota aquesta aventura. Estem preparats pel Dakar!”