• El pilot de Lleida arriba a la cita saudita després d’haver-se proclamat Campió del Món FIA de Bajas de la categoria Challenger, a més d’acabar tercer absolut.
• Al volant d’un Taurus T3 Max de l’estructura Nasser Racing, i amb Jaume Betriu com a copilot, Pons buscarà el Top 5 en una classe extremadament competitiva.
• “Competim amb un vehicle 100% nou, amb totes les evolucions clau provades i desenvolupades pel mateix Nasser Al-Attiyah. Si som regulars, crec que estar entre els cinc primers és un objectiu realista.”
Nou capítol en l’aventura dakariana d’Eduard Pons. El pilot de Lleida ja està preparat per afrontar la seva segona participació en la cursa més dura del món, aquesta vegada com a flamant vencedor de la Copa del Món FIA de Bajas en la categoria Challenger i tercer absolut, un assoliment que el situa entre els favorits de la seva classe a la propera cita saudita.
En aquesta ocasió, Pons Rallysport comptarà amb el suport de Nasser Racing, l’estructura del pluricampió Nasser Al-Attiyah, a la qual s’ha unit en la part final de la seva exitosa temporada. Després d’un 2024 carregat de quilòmetres i aprenentatges en escenaris internacionals, l’equip ha treballat intensament per polir cada detall de cara a la 47a edició del Dakar.
El Taurus T3 Max es perfila com una de les màquines més competitives en Challenger. La fiabilitat i les millores introduïdes després de la campanya 2024 seran determinants per afrontar les dures etapes que proposa el recorregut d’aquesta edició. Pons destaca la gran feina de l’equip en la preparació del cotxe:
“Competim amb un vehicle 100% nou, amb totes les evolucions clau provades, especialment pel que fa a refrigeració, radiadors, ventilació i temperatura d’aigua i de diferencial. Amb aquesta unitat, en el desenvolupament de la qual ha participat el mateix Nasser Al-Attiyah, la garantia d’èxit augmenta considerablement. És una estructura que té una mentalitat guanyadora i gaudeixo molt des que condueixo un Taurus de l’equip.”
Novament, l’acompanyarà Jaume Betriu, que repeteix com a copilot en aquest desafiament. Natural de Coll de Nargó (Lleida), Betriu va ser el millor rookie (14è) en motos al Dakar 2020 i compta amb una destacada trajectòria en el món de l’enduro, on acumula un total d’onze títols nacionals (tres absoluts, dos en E2 i sis en E3), així com dos subcampionats mundials en E3. La seva experiència en navegació, amplis coneixements de mecànica i habilitat estratègica en cursa el converteixen en una figura fonamental per a l’equip.
En la seva segona participació conjunta, Pons i Betriu s’han fixat l’ambiciós objectiu de lluitar per una posició destacada en la seva categoria. El pilot lleidatà és conscient de la duresa de la prova i del gran nivell dels seus rivals, però confia en la preparació de l’estructura i en els quilòmetres acumulats per fer un pas endavant respecte a l’any passat. Gràcies al seu estatus de pilot Gold, obtingut després del títol a la Copa del Món FIA de Bajas, comptarà amb l’avantatge de tenir prioritat en l’ordre de sortida. Aquest factor, sumat a la seva inscripció al Campionat del Món de Rally Raid (W2RC) 2025, li proporciona una oportunitat clau per situar-se en posicions més avançades des de l’inici.
“El nostre objectiu és aconseguir el Top 5 en Challenger. Hem de començar la cursa de manera més conservadora per no forçar la mecànica durant la primera setmana i anar augmentant el ritme en el tram final. Les primeres etapes seran molt complicades. El terreny és molt dur i rocós i, a més, la segona serà de 48 hores, seguida de l’etapa marató. Aquest serà un punt crític que, un cop superat i arribats a la jornada de descans, podrem afrontar amb més tranquil·litat. Si som regulars, crec que estar entre els cinc primers és un objectiu realista.”
L’lleidatà combina l’experiència de més de tres dècades en els ral·lis amb la motivació de qui sap que es troba en un gran moment esportiu. En el seu palmarès, acumula dos títols de campió d’Espanya de Ral·lis de Terra en la categoria Sènior (2018 i 2019), un del S-CER en Silver (2021), quatre de campió absolut de Catalunya de ral·lis (2019, 2020, 2021 i 2022) i un del Campionat d’Aragó de l’especialitat (2017), a més d’haver estat finisher del Dakar 2024 en SSV. El campionat aconseguit recentment li aporta un plus de confiança, però també la prudència que exigeix una competició tan imprevisible com el Dakar.
A més de pilot, Eduard Pons és CEO d’una empresa dedicada a la indústria agroalimentària, especialitzada en oli i vi, amb més de quatre generacions d’història. Compaginar aquesta faceta amb l’automobilisme no sempre és senzill:
“El Dakar exigeix un compromís màxim, igual que la gestió empresarial. La meva família és clau en aquest equilibri, perquè entén la meva passió per l’esport i també està involucrada en el negoci”, explica.
El Ral·li Dakar 2025 promet ser una de les edicions més dures dels últims anys, amb un recorregut de més de 5.000 quilòmetres cronometrats que posarà a prova la resistència dels participants i les seves màquines. La cursa començarà el dia 3 de gener des de Bisha, una localitat al sud-oest de l’Aràbia Saudita, i finalitzarà el 17 a Shubaytah, al Empty Quarter, després de disputar un total de 12 etapes i 14 dies de competició.
Amb el dorsal 309, el Pons Rallysport està decidit a demostrar que l’experiència i el treball en equip són claus per assolir la meta i, fins i tot, un lloc destacat en la classificació.